carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

Motoryzacja

Zawieszenie w aucie – najczęstsze awarie

Każdy kierowca doskonale wie, że jego samochód choć piękny, wygodny i naprawdę szybki, to jednak jest tylko maszyną, która w każdej chwili może się zepsuć. Oznacza to nie tylko konieczność posiadania odpowiedniej rezerwy pieniędzy na naprawy, lecz co równie ważne, wiedzy na temat tego, co się może w nim zepsuć, a także jakie są tego objawy. Dobrym przykładem tego, jak można znać swoje auto i rozpoznawać awarie, jest układ zawieszania. Jakie są zatem jego najczęstsze awarie i uszkodzenia?

Dlaczego watro dbać o zawieszenie w aucie?

Co jednak konkretnie sprawia, że układ zawieszenia jest tak ważny i wymaga naprawdę dużej uwagi podczas codziennej eksploatacji samochodu? Jak każdy kierowca wie, to w końcu układ hamulcowy powoduje hamowanie, a układ kierownicy umożliwia danym autem skręcanie. Co w tym miejscu robi układ zawieszenia?
Wiele osób uważa, że zawieszenie to jedynie komfort podróżny. Musi odbierać nierówno z drogi i nie przekazywać ich na samochód. To prawda jest to jedno z zadań układu zawieszenia, co realizowane jest np. przez amortyzator. Układ ten to jednak także bezpieczeństwo i stabilność jazdy. Jakiekolwiek jego awarie mogą spowodować, że auto będzie źle wchodziło w zakręty, będzie niestabilne, a być może nawet będzie wykonywało niekontrolowane przez kierowcę ruchy, co jak łatwo się domyślić, może oznaczać poważny wypadek.

Jakie są najczęstsze awarie zawieszenia?

Jak więc widać po powyższym opisie, awaria układu zawieszenia może być bardzo poważna. Warto więc wiedzieć, jakie są najpopularniejsze usterki tego układu, a także jakie są ich objawy.
Najprościej jest rozpoznać problem ze wspomnianym wyżej amortyzatorem. Jego awaria powoduje, że auto buja się na zakrętach, wywołując efekt tzw. pływania, który wyczuje nawet początkujący kierowca. Innego typu awarią jest zużycie się sworzni wahaczy. Najprawdopodobniej ma się do czynienia z taką usterką w sytuacji, gdy z zawieszenia dochodzą głuche odgłosy stukania. W takiej chwili należy czym prędzej usterkę usunąć, ponieważ kolejnym objawem może być niekontrolowana zmiana kierunku jazdy auta.
Innego typu częstą awarią jest uszkodzenie łącznika stabilizatora, co również objawia się stukaniem zawieszenia, a także uszkodzenie drążka kierowniczego czego objawem będzie charakterystyczne ściąganie auta w jedną stronę. Powszechnie występuje również awaria łożyska koła, a to z kolei objawia się szumem podczas jazdy dochodzącym z uszkodzonego koła. Najmniej awaryjnym elementem układu zawieszenia jest sprężyna, lecz i ona może w końcu się poddać, szczególnie w wiekowym aucie. Objawia się to odgłosami charakterystycznego strzelania z zawieszenia.