carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

Historia Renault
Samochody

Historia Renault

Renault, oficjalnie znane jako Groupe Renault, jest 122-letnim francuskim międzynarodowym konglomeratem motoryzacyjnym zarejestrowanym we Francji pod nazwą Société anonyme, co oznacza spółkę akcyjną lub udziałową. Firma Renault jest producentem silników i pojazdów, a jej produkty obejmują samochody użytkowe typu sedan, osobowe, SUV, crossover SUV, MPV/MUV, hatchbacki, a także Formuła 1, Formuła E i rajdy. Siedziba firmy znajduje się w Boulogne-Billancourt, niedaleko Paryża, we Francji.

Trzej bracia z rodziny Renault, Louis, Marcel i Fernand, założyli w 1899 r. firmę Renault Corporation. Po rozpoczęciu działalności Renault konsekwentnie produkowało samochody z silnikiem zakupionym od firmy motoryzacyjnej De Dion-Bouton. Cztery lata po narodzinach Renault rozpoczęło produkcję własnych silników i przestało kupować od innych firm. W 1905 r., zaledwie 6 lat po rozpoczęciu działalności w branży, Renault otrzymało możliwość sprzedaży swoich pojazdów na dużą skalę. Francuska firma Société des Automobiles de Place zakupiła Renault AG1, aby stworzyć flotę taksówek. W ciągu dwóch lat Renault stało się jednym z największych producentów taksówek w Londynie i Paryżu.

XX wiek

Renault skupiło się na produkcji samochodów ciężarowych i autobusów, ponieważ pojawiły się oznaki zbliżającej się wojny światowej. W samym środku I wojny światowej Renault rozpoczął produkcję amunicji i silników do samolotów wojskowych dla Rolls-Roycea (silnik Rolls-Roycea miał jednostkę Renault V8). Po zakończeniu I wojny światowej Renault wznawia produkcję pojazdów użytkowych i rozpoczyna produkcję maszyn rolniczych i przemysłowych. Renault rozpoczęło również produkcję luksusowych pojazdów, takich jak limuzyny, które konkurowały z takimi modelami jak niesławny Cadillac V-12 i Cadillac V-16. W 1931 r. firma Renault podjęła decyzję o zainstalowaniu w swoich pojazdach użytkowych systemów zasilania olejem napędowym. Renault musiało stawić czoła silnej konkurencji i zostało wyprzedzone przez innego francuskiego producenta samochodów, Citroëna, jako największy producent samochodów we Francji.

II wojna światowa miała poważny i negatywny wpływ na firmę, ponieważ chaos, polityka i presja związana z wojną doprowadziły do zwolnienia i uwięzienia Louisa Renault. Po zakończeniu wojny całe przedsiębiorstwo przeszło restrukturyzację i odrodziło się po jej zakończeniu. Od lat 50-tych do 90-tych Renault produkuje wysokiej jakości samochody i rozszerza swój zasięg na Europę, Amerykę Północną i część Ameryki Południowej.

Po prywatyzacji w 1996 roku, Renault rozpoczęło działalność na rynkach Europy Wschodniej i Ameryki Południowej oraz Azji Wschodniej. W 1999 r. Renault i Nissan podpisały pierwszy w swoim rodzaju sojusz pomiędzy francuskim i japońskim koncernem samochodowym. Kupiła również większościowy pakiet akcji rumuńskiego producenta samochodów Dacia. Rok później Renault nabył znaczący udział w dziale samochodowym grupy Samsung i utworzył Renault Samsung Motors.

Renault Laguna z 2000 roku była drugim europejskim samochodem wyposażonym w bezkluczykowy zapłon i wejście. W 2010 roku alians Renault-Nissan został rozszerzony o Daimler AG, który wszedł do aliansu.

W ostatniej dekadzie, Renault nowe modele startowe jak Renault Duster hit wielki na każdym rynku na świecie i zdobył ogromną sławę i reputację. Założyli swoją markę i jednostki produkcyjne w kilku krajach na trzech kontynentach. W późnych latach 2000, Renault-Nissan zdecydował się pracować nad rozwojem futurystycznego designu i technologii. Wprowadziła całkowicie elektryczne samochody koncepcyjne o nazwie Z.E (Zero Emission), z pierwszym modelem Renault Kangoo Z.E., a następnie Renault Fluence Z.E. w 2011 r. i Renault Zoe w 2012 r. Są one częścią Centrum Badawczego Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis, USA.