carlift.pl

Portal Motoryzacyjny

modele bmw
Samochody

Nieco zapomniane modele BMW, które ukształtowały potęgę tej marki

Samochody marki BMW od lat mają swoich miłośników. Marka niejednokrotnie zaskakiwała pięknym designem i nowoczesnymi rozwiązaniami. BMW to auta drogie, ale uznawane za solidne i niezawodne. W tym artykule przypomnimy kilka ważnych momentów dla marki charakterystyczną biało-niebieską szachownicę.

Trochę o historii marki BMW

W przypadku koncernu BMW historia nie zaczęła się wcale od pierwszego samochodu czy motocykla. Na początku XX wieku Karla Rappa oraz Gustava Otto niezależnie rozpoczęli działalność gospodarczą w zakresie lotnictwa, nie osiągnęli jednak sukcesu. W 1916 roku połączyli swoje siły pod logiem BFW (Bayerische Flugzeug Werke – Bawarskiej Fabryki Samolotów). Dopiero rok później przedsiębiorstwo otrzymało znaną nam dziś nazwę BMW (Bayerische Motoren Werke – Bawarskiej fabryki Silników). Początkowo produkowano tam głównie silniki do samolotów , ale również silniki do motocykli i hamulce kolejowe. Od początków historii marki nie zmieniło się jednak logo BMW – cały czas jest to biało niebieska szachownica, której kształt ma symbolizować śmigło, a kolory nawiązują do barw Bawarii.

Pierwszy krok BMW w kierunku motoryzacji nastąpił w 1923r. kiedy firma przedstawiła swój motocykl R32 na wystawie w Berlinie. Legendarny już R32 od razu przekonał ekspertów, a podstawy jego charakterystycznej konstrukcji: silnik typu boxer w podwójnej rurowej ramie i tyle koło napędzane wałem kardana przetrwały do dziś. Na pierwszy samochód ze stajni BMW trzeba było poczekać do 1928 roku, wtedy z fabryki wyjechał Dixi 3/15. Warto wspomnieć, że nie była to konstrukcja niemiecka, auto było produkowane na brytyjskiej licencji Austina Seven.

Kluczowe punkty w historii BMW

Pierwsze modele BMW produkowane były z brytyjską licencją, ale już w 1933 roku marka doczekała się własnej konstrukcji. Było to BMW 303, limuzyna zasilana sześciolitrową rzędówką. W 1936 roku BMW wypuszcza roadstera 328, który zapisuje się na kartach wyścigów motorowych. Zresztą jego premiera miała miejsce na torze w Norymbergii.
Krótko po tym wybuchła II Wojna Światowa, która przyczyniła się do kryzysu firmy. Zakłady BMW w Monachium zostały zniszczone podczas bombardowania, a zakłady w Eisenach zostały przejęte przez ZSRR. Długo trwała wala by fabryka przejęta przez sowietów przestała korzystać z logo BMW – ostatecznie produkowano tam Wartburgi. Po wojnie BMW zajmowało się początkowo naprawą aut dla USA, ale już w 1951 roku wypuściło kolejny ekskluzywny model: BMW 501. Trzy lata później powstało BMW 502 z całkowicie aluminiowym silnikiem V8.
W latach 60tych XX wieku BMW znalazło swoją niszę, rozpoczęto produkcję samochodów dla klasy średniej. Powstał wtedy model BMW 1500. Samochody BMW nie straciły jednak swojego sportowego zacięcia, a sam model 1500 odniósł wiele zwycięstw w wyścigach samochodowych. Lata 70te to powstanie samochodów popularnej serii 5, ale też luksusowej serii 7. Lata 80te i 90te to ekspansja marki oraz postawienie na samochody wieloseryjne.

Modele BMW, o których warto pamiętać

BMW po wojnie wypuściło sporo luksusowych aut, były one jednak zbyt drogie by zdominować rynek. Po pierwszych powojennych modelach 501 i 502 warto wspomnieć jeszcze dwa inne, charakteryzujące się wyjątkowym designem. Były to samochody zaprojektowane przez niezwykle uzdolnionego Albrechta von Goertza. W podobnym czasie wypuszczono dwa modele: BMW 507 – ekskluzywny roadster produkowany z myślą o rynku amerykańskim oraz BMW 503 – ekskluzywne, duże coupe, które miało rywalizować na rodzimym rynku z Mercedesem 300SL. Pod maską tych samochodów pracował 3,2l silnik V8 o mocy 150KM ( i 140Km w przypadku modelu BMW 502).

Celowanie w ekskluzywne samochody niemal doprowadziło BMW do bankructwa, ale na początku lat 60 z impasu pomógł im się wyrwać inny wyjątkowy model. BMW 700 był następcą BMW Isetta, trójkołowego mikrosamochodu zbudowanego na bazie motocykla. Model BMW 700 to niewielki samochód zaprojektowany przez Michelottiego, który jako jedyny nie ma na przodzie tak charakterystycznej dla marki „nerki”. Model sprzedawany był w wersji sedan, coupe i kabrio i odniósł olbrzymi sukces sprzedażowy. Dzięki niemu możliwy był dalszy rozwój marki oraz uznanie, którym cieszy się ona do dzisiaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *